Permalänk
Medlem

Ps4 med ssd

Hallå jag har ett ps4 slim och eftersom den interna disken är riktigt trött så tänkte jag sätta in en ssd.
Hur går man tillväga?? jag behöver inte speciellt stor disk eftersom jag enbart spelar ett spel i princip.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Inaktiv

Finns massor av guider på youtube du kan kika upp.
Relativt enkelt att byta till en Ssd åt PS4 😊

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tyvärr så ger inte ens en super duper SSD några större förbättringar i laddtider :/

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte micklat med PS4, men om du har en Linux-dator så kan du klona orginaldisken med kommandot 'dd'.

ex: dd if=/dev/sde of=/dev/sdf

Håll bara ordning på vilken disk som är original och vilken du kopierar till så att du inte skriver sönder originaldisken.

Permalänk
Medlem

Snabba och bra svar 👍 man måste väl lägga in själv ps4 operativsystemet på den nya på nått vis? Jag har en Linux burk kan det funka att klona disken rakt a??

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Ta en backup, tanka hem "stora" firmwaren och lägg på en usb sticka.
Byt disk, lägg in firmware, återställ backup.

Betydligt enklare.

Permalänk
Inaktiv

Jag körde ssd på min men märkte ingen större skillnad, lite tystare men annars ingen skillnad, var enkelt att byta, ladda hem os på en usb sticka och de var inga problem, bara starta och installera, finns massor med info om detta på nätet, finns till och med paket man kan köpa med usb och disk för ps4.

Permalänk

Eftersom du inte har en PS4 Pro så bör du använda SSDn externt, då USB3 portarna på fronten är snabbare än det interna SATA2 gränssnittet.

Permalänk
Medlem

Nu har jag använt mig av SSD sedan WiiU/PS3/Xbox360-tiden och ja, jag nöjer mig med en sekund här och där.
Skulle aldrig köra utan.

Men när jag spelade in laddningstider på min PS4 Pro och Assassins Creed Origins så är vinsten mer än 1 sekund.
Och när man spelat ett spel över 300 timmar så märker man.

Trots det rekommenderar jag inte SSD för gemene man. Bättre de köper mer lagringsyta.
Men är man lika tokig som mig så köper man SSD som kostar lika mycket eller mer än konsolen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@Spiffman: Jo, det gör extrem skillnad på en hel del spel.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren Jag spelar Warthunder och där märker man att den slöa 5400 varvs disken får jobba rejält därav jag funderar på SSD.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

SSD gör skillnad, efter bytt till SSD så ångrar jag att jag inte gjorde det tidigare.

Digital Foundry´s Ps4 SSD loadtimes

Back upp dina achievements save filer mm, till ps+ lr externdisk, sedan bytt disk., har du en större externdisk kan du backa upp hela disken, funktionen för detta finns i ps4:an

Tanka ner Ps4 firmware för installera om systemprogramvaran som skrivs på deras hemsida
https://www.playstation.com/sv-se/get-help/ps4-system-software/

Scrolla ner långt på sidan till "Så här kan du uppdatera"

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Nu sitter det en rykande ny Samsung evo 860 i ps4an:) sparade backup på inställningar och vissa spel på usbminne så allt är som innan. Man märker verkligen skillnaden mot den orginala Toshiba 5400 varvs mekaniska.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.